Nedaleká velká planeta může mít vhodné podmínky pro život. Naznačuje to nová analýza

Věda a technika 01. března 2020 | 12:46 — Lukáš Bauer
Astronomové analyzovali složení atmosféry nedaleké exoplanety a došli k závěru, že by na planetě mohly být vhodné podmínky pro život. V atmosféře byly vloni objeveny stopy vodní páry a planeta se nachází v ideální vzdálenosti od své mateřské hvězdy.
Nedaleký svět může mít podle studie vhodné podmínky pro život / Internet

Nová analýza nedaleké exoplanety K2-18b naznačuje, že planeta, která je přibližně třikrát větší než Země, může mít ideální podmínky pro život. Planeta se nachází v ideální vzdálenosti od své hvězdy a má tak dobré předpoklady pro to, aby se na jejím povrchu mohla nacházet voda v tekutém stavu.

Planeta K2-18b má přibližně 2,5krát širší průměr než Země a je téměř devětkrát hmotnější. Planeta se nachází ve vzdálenosti 124 světelných let od Země a její povrchová teplota podle astronomů umožňuje přítomnost tekuté vody díky tomu, že se planeta nachází v takzvané obytné zóně na oběžné dráze kolem své hostitelské hvězdy.

Vodní pára v atmosféře byla zjištěna u více exoplanet, a přestože se planeta nachází v obyvatelné zóně, nemusí to nutně znamenat, že má podmínky vhodné pro život. Vědci se proto rozhodli, že provedou pečlivou analýzu, aby lépe porozuměli vnitřním a atmosférickým podmínkám na planetě.

Astronomové z Cambridge tedy analyzovali atmosféru K2-18b, aby určili, jaké jsou nejpravděpodobnější scénáře. Vědcům se podařilo potvrdit, že atmosféra je velmi bohatá na vodík, naopak koncentrace metanu a amoniaku byly nižší, než vědci původně předpokládali.

Vědecká analýza také ukazuje, že celková hmotnost vodíku je okolo 6 % hmotnosti planety. Díky těmto datům budou nyní vědci schopni lépe určit, o jaký typ vzdáleného světa se jedná, ale předpokládají, že se na povrchu planety mohou nacházet rozsáhlé oceány. Dále čtěte: (Sonda na Marsu poskytla důležitá data o zdejší geologické aktivitě).