Ve zvláštním hvězdném systému astronomové objevili podobnost s naší Sluneční soustavou

Věda a technika 04. prosince 2019 | 08:13 — Lukáš Bauer
Každý hvězdný systém ve vesmíru má své typické rysy, stejně jako je tomu v naší Sluneční soustavě, pro kterou je typický takzvaný Kuiperův pás na jejím samém okraji. Vědci nyní během pozorování objevili v nedalekém hvězdném trojsytému podobný shluk asteroidů jako je výše zmíněný Kuiperův pás.
Dalších 5 fotografií v galerii
Vědci objevili v nedalekém hvězdném systému podobnost s naší Sluneční soustavou / Internet

Vědci během pozorování několik set světelných let vzdáleného hvězdného systému objevili něco, co se nápadně podobá Kuiperově pásu. Velkému pásu asteroidů a ledových těles, který se nacházejí na samém okraji naší Sluneční soustavy. Tělesa v Kuiperově pásu nesou důležité informace o planetárním vývoji.

Hvězda, kolem které vědci objevili typický rys naší Sluneční soustavy, nese vědecké označení HD 141569A a nachází se ve vzdálenosti 320 světelných let od Země. Tento systém je kromě pásu asteroidů také typický tím, že jednu mladou hvězdu obíhají dva červení trpaslíci, tedy hvězdy na sklonku života. Samotná hvězda je stará pouze pět milionů let a má přibližně trojnásobek hmotnosti Slunce.

Vědci v roce 1999 objevili rotující disk kolem velmi mladé hvězdy, který se rozpínal do vzdálenosti od 220 do 360 astronomických jednotek. V průběhu let rodící se hvězda pohltila velké množství materiálu a ze zbytku se tvořily planety. Formování planet podle vědců dokazují mezery mezi jednotlivými kroužky disku.

Na samém okraji Sluneční soustavy se nacházejí zbytky akrečního disku kolem Slunce. Většina těles v takzvaném Kuiperově pásu pochází z doby před 4,6 miliardami let, kdy naše Sluneční soustava teprve vznikala. Na kraji Kuiperova pásu se také nachází ledová planeta Pluto, která je vzdálena přibližně 40 astronomických jednotek od Země.

Vědci pozorováním zjistili, že kolem hvězdy HD 141569A se vytvořil takzvaný hybridní disk, který je tvořen z části protoplanetárním troskami ze srážek těles. Tyto disky s sebou podle vědců nesou některé odpovědi týkající se samotného vzniku plynných obrů. Vědci díky podobným výzkumům vzdálených hvězdných systémů chtějí lépe porozumět samotnému vzniku a formování planet. Dále čtěte: (Vědci zachytili nejsilnější gama záblesk z vesmíru).