Objevily se problémy s internetovými družicemi Starlink. Astronomům ztěžují práci

Věda a technika 22. listopadu 2019 | 11:45 — Lukáš Bauer
Elon Musk má ve vesmíru teprve prvních dalších šedesát družic Starlink z celkového počtu dvanácti tisíc a už se objevily první problémy. Astronomové totiž stále častěji hlásí, že jim družice pro internetové připojení znemožňují pozorování.
Observatoř v Chille zaznamenala problémy s družicemi Starlink / Internet

Stále častěji se objevují stížnosti astronomů z celého světa, že jim družice Starlink ztěžují práci při pozorování. Prvních šedesát družic z celkového počtu dvanácti tisíc vynesla do vesmíru společnost SpaceX 11. listopadu. S pomocí rozsáhlé sítě satelitů chce zakladatel společnosti Elon Musk vytvořit internetové připojení pokrývající většinu planety.

Celá řada astronomů se ozývala s námitkami již před vynesením prvních vesmírných družic Starlink. Vědci namítali, že tolik družic může v budoucnu zhoršit pozorování oblohy a jak je vidět, nejspíše měli pravdu. Shluk těchto satelitů nedávno proletěl nad observatoří Cerro Tololo v Chille.

Díky tomuto průletu družic bylo údajně narušeno pozorování speciálním zařízením Dark Energy Camera a také pozorování dalekohledem CTIO Blanco, který má za úkol vyhledávat neznámé trpasličí galaxie. Astronomové uvedli, že se nejednalo o žádný vážný incident, ale spíše nepříjemnost, která jim ztěžuje práci.

Satelity Starlink chce Elon Musk pokrýt celou planetu internetovým připojením, které by bylo dostupné i v těch nejodlehlejších oblastech. Celkem jich chce do vesmíru dostat neuvěřitelných 12 tisíc a rozmístit je v různých výškách na oběžné dráze kolem Země.

Jelikož se družice pohybují poměrně nízko a ve shlucích, vytváří na obloze poměrně jasné objekty, které pak narušují pozorování dalekohledy. Před znečištěním oblohy podobnými obřími konstelacemi družic už v minulosti varovala i Americká astronomická unie (AAS). Vědci chtějí s Elonem Muskem zahájit jednání a dojít ke společnému řešení. Dále čtěte: (Astronomové objevili asteroid, který je neobvykle blízko Slunci).