Ruští experti chtějí použít jaderné zbraně, aby zabránili nárazu asteroidu do Země

Věda a technika 19. června 2019 | 14:49 — Lukáš Bauer
Ruští inženýři vypracovali scénář, pomocí kterého chtějí zabránit případnému zničení planety velkým asteroidem. Využít k tomu chtějí svůj současný přebytek jaderného arzenálu, který by měl blížící se apokalypsu vychýlit z kurzu.
Náraz asteroidu je podle ruských vědců možné odvrátit atomovým výbuchem / Internet

Tým ruských vědců vypracoval plán na použití současného jaderného arzenálu k záchraně lidstva před blížícím se asteroidem. Ve vědecké publikaci, která byla počátkem března zveřejněna v časopise experimentální a teoretické fyziky, demonstrovali účinek zásahu vesmírného tělesa jadernou hlavicí.

Tento experiment vyzkoušeli na modelu asteroidu s pomocí silných laserových paprsků. Zásah malého asteroidu na Zemi sice není to samé, jako aplikovat tuto taktiku na blížící se obrovské těleso ve vesmíru, ale podle expertů zde přiměřená míra srovnání skutečně je.

Vědci během experimentu dbali na to, aby modely asteroidů byly vytvořeny ze stejných materiálů a měly podobné struktury jako chondrity (běžné kamenné asteroidy). Dokonce i obrovská energie vytvořená impulsním laserem soustředěná do velmi malého bodu byla energeticky podobná působení jaderného výbuchu na povrchu asteroidu.

Na základě tohoto experimentu vědci tvrdí, že stačí použít jadernou hlavici o síle 3 megatuny pro vychýlení asteroidu o průměru 200 metrů, což je přibližně desetkrát větší těleso než asteroid, který vybuchl nad Ruskem v roce 2013 a způsobil poměrně značné hmotné škody.

První jaderná zbraň na světě měla podle archivu ničivou sílu asi 10,4 megatuny. Tato bomba byla odpálena Američany na atolu v Tichém oceánu v roce 1952. Podle ruských inženýrů lze pro takovou situaci dokonce použít i současné jaderné zbraně.

Existují i další metody pro odklon příchozích asteroidů. Jedním z nich je takzvaný gravitační remorkér, který by gravitační silou mohl těleso vychýlit na nekolizní dráhu se Zemí. Tato teoretická metoda by však vyžadovala odhalení tělesa zavčasu a také dlouhé plánování.

Výhodou jaderného útoku je podle ruských inženýrů zejména možnost použití i na pozdě odhalená tělesa. Pokud je předpoklad ruských vědců opravdu správný, může Rusko konečně smysluplně využít tisíce kusů jaderných hlavic, které má stále z dob studené války. Dále čtěte: (Vědci objevili pod kráterem na Měsíci nečekanou anomálii).