Vědci identifikovali na základě zubů objevených v Alabamě předchůdce největšího žraloka všech dob

Věda a technika 29. března 2019 | 13:58 — Lukáš Bauer
V loňském roce vědci identifikovali druh žraloka, který je pravděpodobně předchůdcem megalodona – největšího žraloka, který kdy obýval naši planetu. Jeho identifikaci provedli z fosilních nálezů objevených v americké Alabamě.
Žralok Cretalamna bryanti byl předchůdcem největšího žraloka všech dob / Interent

Vědcům trvalo téměř 40 let, než nashromáždili dostatek fosilních zubů, aby mohli správně identifikovat dosud neznámý druh prehistorického žraloka, který byl nejspíše evolučním předchůdcem megalodona.

Nově identifikovaný žralok žil v období dinosaurů před 83 miliony lety. Největší naměřená délka jeho zubů je 2,7 cm, což je podstatně méně než u zubů megalodona. Největší nalezený zub obřího megalodona měří 17,7 centimetru.

Vědci dosud shromáždili za dobu téměř čtyřiceti let celkem 33 zubů tohoto nového dosud neznámého druhu žraloka, které objevili na devíti místech po celé Alabamě. Nový druh pojmenovali Cretalamna bryanti.

„Je neuvěřitelné, že až dosud byl C. bryanti přehlédnut a byl nesprávně identifikován předchozími vědci jako jiné druhy žraloků,“ uvedl v tiskové zprávě jeden z členů výzkumného týmu Jun Eberso.

Žralok Cretalamna bryanti je velice raným členem čeledi Otodontidae. Mezi žraloky z této čeledi patří také 18 metrů dlouhý megalodon. Tito nemilosrdní prehistoričtí predátoři se vyvinuli před více než 100 miliony let, ale postupně v důsledku nedostatku potravy a změny klimatu vymírali. Samotný megalodon žil před asi 23 až 2,6 miliony let během období od raného miocénu do svrchního pleistocénu.

Vzhledem k podobným rysům, které zuby nově objeveného tvora vykazují, je pravděpodobné, že měl stejnou vývojovou linii jako megalodon a jedná se tak nejspíše o jeho předchůdce. Určit přesnou délku je pro vědce pouze ze zubů obtížné, ale odhadovaná délka tvora mohla být okolo 5 metrů. Dále čtěte: (Vědci odhalili tajemství velkých bílých žraloků. Detailně prozkoumali jejich genom).