Aféra s vyvrtanými otvory v plášti Mezinárodní vesmírné má dohru. Rusko chce zajistit větší bezpečnost

Věda a technika 08. března 2019 | 19:13 — Lukáš Bauer
Nedávná aféra s vyvrtanými otvory v plášti Mezinárodní vesmírné stanice (ISS) má své důsledky. V ruské části orbitálního komplexu totiž budou umístěny sledovací kamery, které mají zajistit podle Ruska větší bezpečnost. Nařízení podepsal sám šéf Roskosmosu Dmitrij Rogozin.
Orbitální stanice bude vybavena kamerovým systémem / Internet

Na Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) budou v souvislosti s loňským incidentem, kdy byly v plášti stanice objeveny vyvrtané otvory, umístěny monitorovací kamery. Ve středu o tom informoval mluvčí Roskosmosu Vladimir Ustimenko.

Na plánovaný kamerový systém bude ještě nutné vypracovat technické zadání, připravit technický projekt, ale také vyškolit kosmonauta, který bude mít monitoring na starosti.

Samotná technika bude dopravena do orbitálního komplexu během některé ze zásobovacích misí. O umístění videokamer na ISS by podle Ustimenka měli rozhodnout v ruském výrobním závodu kosmické techniky Eněrgija.

Kamery budou instalovány v souvislosti s loňským incidentem, kdy začal ze stanice unikat tlak. Během průzkumu pak byly objeveny otvory v plášti lodi Sojuz MS-09, která je nedílnou součástí orbitálního komplexu. Dodnes nebyl odhalen žádný viník této události.

Trhlinu, kterou unikal vzduch, kosmonauti záhy utěsnili a loď se 20. prosince bez problémů vrátila na Zemi s tříčlennou posádkou, kterou tvořili Rus Sergej Prokopjev, Američanka Serena Auňónová Chancellorová a Němec Alexander Gerst.

Původní závěry hovořily o nárazu asteroidu, ale po bližším ohledání otvoru byla tato teorie vyvrácena. Pravděpodobnějším vysvětlením tak zůstalo, že otvory do pláště někdo musel, ať už úmyslně, nebo neúmyslně vyvrtat. Dále čtěte: Japonsko zveřejnilo video, na kterém je zachycen výstřel sondy do asteroidu