Vědci se zaměřili na obří supervulkán v Jihočínském moři. Jeho aktivita může ovlivnit celý svět

Věda a technika 10. ledna 2019 | 09:48 — Lukáš Bauer
Poblíž japonského ostrova Kjúšú v Jihočínském moři se nachází obří sopečná kaldera. Tento supervulkán se ukrývá pod hladinou moře a explodoval naposledy před téměř čtyřmi tisíci lety. Vědci nyní oblasti věnují vysokou pozornost, protože se domnívají, že se uvnitř děje něco, co může později ovlivnit celou planetu.
Výbuch podmořské sopky může zasáhnout celý svět / Internet

Přibližně před 6 300 lety vybuchl u jižního pobřeží Japonska supervulkán, který vychrlil více než pět set kilometrů krychlových magmatu. Erupcí zcela zanikl původní stratovulkán i jižní a východní části ostrova Kjúšú, který byl neobydlený několik století.

Sopečná kaldera Kikai se nachází u japonského ostrova Kjúšú v Jihočínském moři a prakticky celá je pod vodou. O její přítomnosti svědčí pouze dvojice sopečných lávových dómů Sowa-Iwo-džima a Iwo-dake, které byly v minulosti aktivní.

Nyní vědci objevili na místě pradávné události obrovský lávový útvar, který vykazuje jasné známky vulkanické činnosti, a proto oblasti bedlivě sledují. Lávový útvar má téměř deset kilometrů v průměru a jeho vrchol se nachází jen 30 metrů pod povrchem. Mořské dno nad dómem se zvedlo o 630 metrů a pokud bude tlak nadále narůstat, hrozí rozsáhlá katastrofa.

„Sopečný dóm je chemicky odlišný od supererupce, což naznačuje, že nový systém magmatických zásob vznikl před 7 300 lety,“ uvedl vědec Yoshiyuki Tatsumi. Vědci tuto „obnovenou“ aktivitu vulkánu považují za předzvěst supererupce.

Další měření budou probíhat v březnu, kdy bude také vyhodnocen průběh aktivity. Vědci tvrdí, že přítomnost dómu nemusí znamenat nutně katastrofu. Pokud by ale dóm praskl, množství plynů a páry by měly zásadní dopad na globální klima. Nový průzkum pomocí seizmických a elektromagnetických senzorů a podvodních robotů by měl ukázat přesnou charakteristiku kaldery a odhadnout tak potencionální nebezpečí.

V minulém roce vědci odhalili rozsáhlou oblast v Severní Americe, kde se pod několika státy zvedají horké masy hornin. Pozoruhodný útvar se nachází přibližně 200 km pod povrchem a vědci oblast nadále monitorují. Nedávno také vědci objevili zvláštní skleněné útvary na okraji Mariánského příkopu, které souvisejí s vulkanickou podmořskou čiností.