Astronomové našli nejvzdálenější planetu Sluneční soustavy. Její oběžná dráha je zatím záhadou

Věda a technika 19. prosince 2018 | 09:46 — Lukáš Bauer
Vědci objevili nejvzdálenější planetu v naší Sluneční soustavě. Než však dokáží určit její přesnou oběžnou dráhu, může to trvat i několik let. Miniaturní planetka se nachází ve vzdálenosti 120 astronomických jednotek od Země.
Nejvzdálenější těleso v naší soustavě má extrémní oběžnou dráhu / Internet

Nejvzdálenější planetka v Sluneční soustavě se nachází přibližně ve vzdálenosti 120 astronomických jednotek od Země. Toto unikátní těleso má extrémně dlouhou oběžnou dráhu a vědcům bude trvat ještě několik let, než ji dokáží přesně zmapovat.

Miniaturní planetka, kterou nazvali Faro (Vzdálená), se se pohybuje na samém okraji Sluneční soustavy a její vzdálenost od nás je 120krát větší než vzdálenost mezi Zemí a Sluncem.

Vědci tuto planetu objevili teprve nedávno a její přesnou oběžnou dráhu zatím neznají. Dosud byla za nejvzdálenější těleso považována trpasličí planetka Eris, která je vzdálena oproti Faro pouhých 96 astronomických jednotek.

O novém objevu informovali v pondělí pracovníci Centra malých planetek Mezinárodní astronomické unie (MPC IAU). Faro je od nás tak daleko a pohybuje se tak pomalu, že bude trvat ještě několik let, než se bude dát určit její oběžná dráha.

Objektem v takové vzdálenosti od Slunce však může trvat oběh kolem naší hvězdy i více než tisíc let. Dále čtěte: (Gigantického prehistorického žraloka vyhubil nejspíše výbuch supernovy).