Na Mezinárodní vesmírné stanici byly objeveny bakterie, které jsou odolné proti lékům

Věda a technika 06. prosince 2018 | 15:30 — Lukáš Bauer
Vědci NASA objevili v útrobách Mezinárodní vesmírné stanice (ISS) bakterie, které jsou odolné proti antibiotikům. Jak vědci uvedli ve zprávě zveřejněné v časopisu BMC Microbiology, nově objevené bakterie jsou navíc dosud neznamým kmenem.
Na mezinárodní vesmírné stanici byly objeveny bakterie / Internet

V prostorech Mezinárodní vesmírné stanice (ISS) objevili vědci několik dříve neznámých kmenů bakterie, které jsou odolné proti běžným lékům. Ve zveřejněné studii také vědci uvedli, že tyto kolonie nepředstavují nebezpečí pro lidský organizmus.

Na výskyt tohoto typu bakterií přišel tým pod vedením odborníků Laboratoře tryskového pohonu (JPL) NASA v Kalifornii, když analyzoval několik bakteriálních vzorků odebraných v roce 2015 z odpadu toalet a z cvičebního zařízení na ISS. V rámci tohoto výzkumu identifikovali celkem pět neznámých kmenů bakterie Enterobacter, která je vysoce rezistentní vůči antibiotikům.

„Zjistili jsme, že genomy těchto pěti kmenů Enterobacteru z ISS jsou geneticky nejvíce podobné třem kmenům nově objeveným na Zemi,“ uvedl jeden z vědců Kasthuri Venkateswaran, který pracuje ve Skupině pro biotechnologickou a planetární ochranu JPL.

Při bližší analýze DNA těchto bakterií vědci přišli na to, že se bakterie nápadně podobají druhu Enterobacter bugandensis, který byl nedávno objeven v několika světových nemocnicích. Tyto bakterie dokáží přitom u lidí vyvolat onemocnění a přitom zůstat reziztentní vůči lékům.

„Je důležité si uvědomit, že kmeny nalezené na ISS nepředstavují aktivní hrozbu pro lidské zdraví, nicméně je to třeba dál sledovat,“ upozornil v prohlášení vedoucí týmu spoluautorů Nitin Singh, rovněž ze Skupiny pro biotechnologickou a planetární ochranu JPL. Dále čtěte:(Čínské úřady se ostře postavily proti genetické úpravě lidských embryí).