Záhadné seizmické vlny proletěly celým světem. Vědci zkoumají jejich původ

Věda a technika 01. prosince 2018 | 14:11 — Lukáš Bauer
Vědci jsou zmateni anomálií, která zasáhla doslova celý svět. V první polovině listopadu totiž seizmologové zachytili vlny, které se šířily z blízkosti francouzského ostrova Mayotte v Indickém oceánu. O chvíli později už je zaznamenali vědci v Africe, ale tím to neskončilo.
Seizmické vlny vznikly u jednoho z francouzských ostrovů / Internet

Seizmologové z celého světa byli ráno 11. listopadu svědky velice záhadné události, která proběhla napříč planetou. Byly to seizmické vlny, které v ranních hodinách zaznamenali vědci u francouzského ostrova Mayotte v Indickém oceánu.

Tyto seizmické vlny jsou poměrně běžné, a tak zprvu nebudily velkou pozornost. O chvíli později však nastalo něco velmi zvláštního, protože seizmické vlny stejné intenzity začali sledovat vědci v Africe a později také na dalších kontinentech.

Chvění půdy totiž zaznamenali seizmologické přístroje ve Španělsku, Kanadě, Chile, Havaji a dokonce až na Novém Zélandu. Běžné seizmické vlny odezní během několika vteřin, tyto však trvaly nejméně dvacet minut. Přestože byla událost poměrně intenzivní, člověk tyto vlny necítí a zaznamenat je dokáží pouze citlivé vědecké přístroje.

Nyní vědci analyzují data seizmologických přístrojů a snaží se přijít na příčinu této zvláštní události. Seizmologové tak zatím nevědí, zda šlo o náraz meteoritu, výbuch podmořské sopky nebo rozsáhlé podmořské zemětřesení.

"Nepamatuji si, že bych něco podobného někdy viděl," řekl pro National Geographic seizmolog Göran Ekström, který si nemyslí, že otřesy způsobilo něco nevídaného. V souvislosti s tímto se totiž objevila řada spekulací, které však vědci vyvracejí.

Přední odborníci se nejčastěji přiklání k teorii, že vlny byly způsobeny velice pomalým a silným zemětřesením. Tento typ zemětřesení může nahromaděnou energii uvolňovat i několik dní, přičemž většina jeho energie může pro seizmology zůstat bez povšimnutí.

Tyto pomalé typy zemětřesení jsou často spojeny se sopečnou činností. V minulosti byly zaznamenány během zhroucení sopečné komory na sopce Mount Nyiragongo v Demokratické republice Kongo. Dále čtěte: (Vědci objevili znepokojivou anomálii v okolí nejvyšší hory světa. Teplota uvnitř ledovce je příliš vysoká).