Pod ledem v Grónsku vědci objevili stopy ničivé geologické události

Věda a technika 15. listopadu 2018 | 10:56 — Lukáš Bauer
Za polárním kruhem pod téměř jedním kilometrem ledovce vědci objevili nečekané důkazy o tom, že Grónsko bylo v dávných dobách zasaženo velkým meteoritem. Na tomto největším ostrově světa se totiž nachází obrovský impaktní kráter o průměru několika desítek kilometrů.
Grónsko ukrývá pod ledem nečekané tajemství / Internet

Pod silným ledovým příkrovem v Grónsku vědci objevili zcela nečekaný geologický nález v podobě obrovského impaktního kráteru, který před dávnými časy způsobil pád meteoritu. Kráter o průměru více než 31 kilometrů je starý nejméně tři miliony let.

Jedná se o vůbec první kráter po dopadu meteoritu, který vědci objevili v polárních oblastech naší planety. Vědci předpokládají, že Grónsko před miliony let zasáhlo železné těleso o průměru nejméně jednoho kilometru.

Vědci přišli na stopu tohoto objevu již v roce 2015, ale trvalo celé tři roky než mohli přítomnost impaktního kráteru potvrdit. Vědci na geologickou anomálii přišli díky desetiletím výzkumu NASA IceBridge v arktických oblastech, jehož počátky sahají do roku 1997.

Výzkumníci používali speciální radar, který dokáže proniknout silnou vrstvou ledu a s nasbíraných dat potom dokáží modelovat 3D obraz povrchu. Vědci tuto techniku používají k měření tloušťky ledu a monitorování jeho úbytku.

Při bližší analýze modelu si vědci všimli zvláštního kruhového rysu pod ledovcem Hiawatha. “Ihned jsme tušili o co jde, ale zároveň nám bylo jasné, že potvrdit existenci kráteru nebude jednoduché,“ uvedl jeden z autorů studie Kurt H. Kjær.

V květnu roku 2016 vyrazil výzkumný tým na místo, aby provedl podrobnější průzkum oblasti a využil nový hloubkový radar vyvinutý na univerzitě v Kansasu. Díky tomuto radaru vědci dokázali kráter zmapovat v nebývalém detailu včetně typického vyvýšeného okraje.

Následně byla provedena chemická a geologická analýza sedimentů v blízkosti ledovce, která prokázala vysokou přítomnost železa. Vědci také uvedli, že přesné stáří kráteru je velice těžké určit, přičemž s největší pravděpodobností vznikl v době, kdy Grónsko nebylo pokryto ledem. Rozsah možného období dopadu meteoritu je však stále od 3 milionů let do 12 tisíc let, kdy skončila poslední doba ledová. Dále čtěte: (Archeologové objevili dávno ztracené město Tenea. Bylo založeno během trojské války).