V Evropě žila nejstarší létající veverka na světě. Vědci získali důležité poznatky

Věda a technika 11. října 2018 | 10:55 — Lukáš Bauer
Vůbec nejstarší létající veverka pravděpodobně žila na evropském kontinentu. Vědci tuto skutečnost zjistili z fosilních nálezů, které jim mimo jiné prozradily průběh evoluce těchto tvorů. Kořeny veverek podle paleontologů sahají do dnešního Španělska.
Prehistorická létající veverka vypadala přibližně takto / Internet

Podle paleontologů, kteří se zabývali výzkumem nejstarší dochované fosilie létající veverky, evoluce těchto tvorů začala na evropském kontinentu na území dnešního Španělska. Jedná se o velice zajímavý vědecký poznatek, protože o původu těchto hlodavců se toho vědělo jen velmi málo.

Závěry výzkumu zveřejnil tým španělských paleontologů z Barcelony, kteří nejstarší exemplář veverky popsali. Tento létající tvor obýval koruny stromů před více než 11 miliony let. Samotná fosilie, o níž se vědci nejprve domnívali, že je zcela neznámým druhem, byla objevena přibližně čtyřicet kilometrů od města Can Mata.

Podle velikosti ocasu i některých kostí na nohách se vědci nejprve domnívali, že se jedná o neznámý druh primáta, ale výsledky dalších výzkumů naznačovaly, že objevili velkou pravěkou veverku Miopetaurista neogrivensis, tedy tvora, který patří mezi hlodavce.

Díky kombinaci moderních a klasických paleontologických technik zjistili, že se tito tvorové na Zemi poprvé objevili přibližně před 31 – 25 miliony lety. Paleontologové na základě dat výzkumu předpokládají, že létající veverky se vyvinuly z běžných veverek, které žijí v korunách stromů. Pravěká létající veverka navíc byla blízkým příbuzným dnešních veverek Petaurista, kterým se říká poletuchy.

Tyto veverky tak lze označit za živoucí fosilie jelikož se jedná o druh, který zůstal na světě z původně velké skupiny sám. Patří mezi ně například slavné latimérie, ale také ostrorepi, listonohové nebo ptáci hoacinové. Dále čtěte: (Arktida se stále více otepluje. Vědci mají další zajímavé důkazy).