Astronomové jsou na stopě deváté planety. Objevili podivné těleso na okraji Sluneční soustavy

Věda a technika 04. října 2018 | 08:18 — Lukáš Bauer
Na samém okraji naší Sluneční soustavy astronomové zcela náhodou zpozorovali trpasličí planetku, jejíž oběžná dráha kolem Slunce je velice zvláštní. Vědci se proto domnívají, že devátá planeta by skutečně někde v temnotě mohla existovat a ovlivňovat tak oběžnou dráhu tohoto tělesa.
Vědci objevili zcela náhodou neznámé těleso v naší Sluneční soustavě / Internet

Hypotetická devátá planeta astronomům již léta uniká a nedaří se její existenci prokázat. Existuje ale celá řada náznaků, které její přítomnost kdesi v temnotě na okraji soustavy naznačují. Mezi další vodítka patří nově objevená trpasličí planetka, jejíž oběžná dráha je natolik podivná, že ji vědci přisuzují vlivu velkého vesmírného tělesa.

Jednomu z vědeckých týmů se podařilo objevit trpasličí planetu 2015 TG387 Goblin, která se vyznačuje extrémní oběžnou dráhou kolem Slunce. Objev trpasličí planety s průměrem přibližně tři sta kilometrů přišel díky šťastné shodě náhod.

Na délce celých 99 procent její oběžné dráhy kolem Slunce by byla příliš nejasná, aby se dala vůbec zpozorovat. Astronomové však měli štěstí a při sledování oblohy na ni narazili právě v době, kdy byla ke Slunci nejblíže.

Planeta obíhá Slunce po extrémně protáhlé elipse. Díky extrémní vzdálenosti od Slunce dokončení jednoho oběhu kolem své mateřské hvězdy podle ohdadů může trvat až 40 tisíc let. Goblin se tak nyní zařadí mezi nejvzdálenější objekty naší soustavy.

Trpasličí planetu objevil tým amerických vědců, který se zabývá hledáním deváté planety. Záhadná hypotetická planeta by měla obíhat Slunce ve velké vzdálenosti, což by podle příznivců teorie vysvětlovalo zvláštní výchylky v orbitech vesmírných těles kolem Neptunu včetně nově objeveného tělesa. Dále čtěte: (Vědci zpozorovali na jednom z měsíců Saturnu vzácnou prachovou bouři).