Unikátní vlak Slovenská strela čeká tříletá renovace. Na své místo se vrátí již po vlastní ose

Věda a technika 24. srpna 2018 | 08:22 — Lukáš Bauer
Legendární expresní vlaky Slovenská strela s hybridním pohonem představovaly konstruktérskou špičku prvorepublikového strojírenství. Jeden z těchto vzácných vlaků stojí před technickým muzem Tatra v Kopřivnici.
Další 2 fotografie v galerii
Vlak Slovenská strela byl chloubou ČSD / Muzeum Tatra

Společnost Tatra Trucks před časem získala dotaci osmdesát milionů korun na jeho kompletní renovaci a nyní nastal čas, kdy lokomotiva zamíří do opravny. Vrátí se zpět na své místo za tři roky.

Legendární prvorepublikový vlak Slovenská strela začal jezdit od července 1936 na trati Praha-Bratislava. Expresní vlak se proslavil vysokou rychlostí a také unikátní řešením pohonu. Jeden ze dvou prototypů zničil požár a druhý byl po skončení služby vystaven v Kopřivnici před Technickým muzeem Tatra.

Společnost Tatra Trucks získala na začátku letošního roku dotaci v hodnotě téměř 80 milionů korun na rekonstrukci tohoto unikátního vlaku. Souprava tak v pátek 31. 8. 2018 opustí své dosavadní stanovištěpř před Technickým muzeem a bude převezena do Hranic, kde v příštích dvou letech podstoupí kompletní opravu. Zpátky se vrátí po vlastní ose a vlastní silou. Jejím novým domovem se stane speciální pavilon před nově vybudovaným muzeem automobilů Tatra.

Složitý proces nakládky začne u Technického muzea Tatry v Kopřivnici okolo 8 hodiny. V 10 hodin proběhne slavnostní rozloučení se Slovenskou strelou za účasti zástupců kraje, města Kopřivnice, společnosti Tatra Trucks a společnosti ČMŽO, která bude dvouletou rekonstrukci ve svých dílnách v Hranicích na Moravě realizovat.

Souprava bude po opravě kompletně provozuschopná a při zvláštních příležitostech bude vyjíždět z nového depozitáře na železnici. Celý projekt renovace vyjde na 118 milionů korun.

Vlaky s hybridním pohonem představovaly konstruktérskou špičku. V té době dokázaly díky důmyslnému hybridnímu pohonu dosáhnout rychlosti až 148 km/h. Vlak dokázal vyvinout rychlost až 148 kilometrů za hodinu. 

Každá náprava byla osazena spalovacím a elektrickým motorem, přičemž pohon byl navržen tak, aby využíval výborné charakteristiky obou motorů a dosahoval úsporné a komfortní jízdy. Dále čtěte: (Unikátní vůz se spalovacím motorem byl před 120 lety postaven v Kopřivnici).

Komentáře
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Víte, která země je v Africe nejbezpečnější? Tak tohle vás určitě překvapí

Už jste vyzkoušeli novou aplikaci na plánování dovolené?...

Kam v Evropě za michelinskou hvězdou? 5 tipů pro opravdové...

Chcete zažít dovolenou ve stylu filmu Mamma Mia? Vydejte se na...

Jarní toulky řeckou přírodou nabízejí spoustu...

Inspirují se hotely praktikami leteckých společností? Pozor...

Zatím opomíjená turistická destinace. V Suchumi na vás...

Zavřít reklamu