Astronomové ohlásili unikátní objev. Našli dávno ztraceného sourozence naší Mléčné dráhy

Věda a technika 21. srpna 2018 | 09:40 — Lukáš Bauer
Skupina vědců ohlásila koncem července skvělý objev. Objevili galaxii M32p, která je dávno ztraceným sourozencem naší Mléčné dráhy. Tato galaxie se nachází velice blízko, přesto byla pro teleskopy dlouhá léta skryta. Vědci přišli na to, z jakého důvodu.
Galaxie Andromeda vydává silnou záři / Internet

Vědci 23. července objevili dávného sourozence naší mateřské galaxie Mléčné dráhy. Po desetiletí nemohli přijít na to, proč naše sousední galaxie Andromeda má tak výraznou záři. Její záře mnohokrát převyšuje běžný poměr mezi velikostí galaxie a září, kterou vydává.

Záhadu vyřešili astronomové Richard D'Souza a Eric Bell z oddělení astronomie University of Michigan. Tito vědci zveřejnili studii, podle níž je silná záře Andromedy způsobena zbytky galaxie M32, která byla před více než dvěma miliardami let pohlcena právě Andromedou.

Vědci již dlouho tušili, že Andromeda obsahuje zbytky stovek menších galaxií, ale nepředpokládali, že by mohla pohltit galaxii M32, která byla jednou z největších v oblasti. Galaxie M32 byla nejméně dvacetkrát větší než jakákoliv galaxie, která se spojila s naší Mléčnou dráhou nebo Andromedou.

Ve zprávě se uvádí, že ačkoliv M32 mohla působit jako velmi stará eliptická galaxie, ve skutečnosti byla složena z mnoha mladých hvězd a jednalo se o jednu z nejkompaktnějších galaxií ve vesmíru. To je podle Bella také důvodem, proč dnes Andromeda vydává tak jasné světlo. Dále čtěte: (Kosmická bouře na Marsu zmírňuje. NASA se pokusí obnovit spojení se ztraceným robotem).