Vědci pomocí nejmodernějších technologií zjistili, odkud pocházeli stavitelé Stonehenge

Věda a technika 06. srpna 2018 | 09:24 — Lukáš Bauer
Vědci provedli analýzu podílu izotopu stroncia v kostech lidí, kteří byli pohřbeni poblíž prastaré stavby s názvem Stonehenge. Výzkum prokázal, že tito lidé se nenarodili na jihu Británie, ale přicestovali z Walesu, kde byla vytěžena i většina monolitů použitých při stavbě monumentu.
Stonehenge je opředeno mnoha záhadami a legendami / Internet

Tým expertů složený z vědců britských, francouzských a belgických univerzit nedávno zveřejnil výsledky analýzy podílu izotopu stroncia z fragmentů kostí celkem 25 lidí, které byly objeveny poblíž pradávného monumentu Stonehenge.

Díky nejmodernějším vědeckým technologiím tak zjistili, že více než polovina z těchto lidí na stavbu přicestovala ze západní Británie a jihozápadního Walesu. Ze stejné oblasti pochází také všechny monolitické bloky, ze kterých je monument postaven.

Všechny pozůstatky prošly kremací. Vědci se až dosud domnívali, že ze spálených kostí není možné zjistit původ zemřelé osoby. Vědci však přišli na to, že kremace ve skutečnosti krystalizuje strukturu kostí a brání tomu, aby izotop klíčový pro určení původu byl kontaminován izotopovými signály z okolní půdy.

Podíl izotopů stroncia v kostech a zubech některých ze "stavitelů" Stonehenge, jejichž kosterní fragmenty se našly v blízkosti stavby, poukazuje na to, že žili, nebo se narodili, na západě Walesu. Chemické a minerální složení modrých kamenů, které leží v centrální části Stonehenge, geologové prozkoumali před třemi lety.

Skupina vědců vedených experty z archeologické školy při Oxfordské univerzitě ve své studii zveřejněné v časopise Scientific Reports píše, že jimi dosažené výsledky zdůrazňují význam meziregionálních propojení, které zahrnují pohyb materiálů i lidi v oblasti stavby a při využití Stonehenge. Dále čtěte: (Archeologové vykopali tisíce let starou řemeslnou dílnu. Pamatuje stavbu egyptských pyramid).