Dohady o existenci kapalné vody na Marsu jsou u konce. Vědci na povrchu objevili jasný důkaz

Věda a technika 26. července 2018 | 09:24 — Lukáš Bauer
Vědcům se konečně podařilo ukončit letité debaty o existenci vody v kapalném stavu na Marsu. Za pomoci dat z družice Mars Express objevili tekuté jezero, které bylo ukryté pod jižní polární čepicí rudé planety. Jezero je slané a je velice podobné těm na Zemi.
Na rudé planetě existuje voda v kapalném stavu / Internet

Nekonečné vědecké diskuse o přítomnosti vody v kapalném stavu na rudé planetě jsou minulostí. Vědci totiž na Marsu objevili jezero s kapalnou vodou. Tato slaná vodní plocha byla objevena pod zmrzlou částí planety poblíž jižního pólu. Předchozí výzkumy potvrdili pouze náznaky, že by se na Marsu mohla tekutá voda vyskytovat, nynější objev je prvním přímým důkazem.

Mars měl před miliardami let rozsáhlé vodní plochy, podobně jako je máme na Zemi. Po dramatických změnách však rudá planeta o téměř všechnu vodu přišla. Vědci již v minulosti objevili vyschlá koryta řek a jezerních ploch.

Jak prokázal nový výzkum, nějaká voda na Marsu stále je, ale již pouze v polárních oblastech, kde ji vědci objevili pomocí radaru Mars, jehož signály dokázaly projít přes silnou vrstvu ledu. Podle odražených signálů vědci odhadují, že jezero se nachází pod 1,5 kilometrovou vrstvou ledu. Je hluboké minimálně jeden metr a na délku může mít na některých místech dvacet kilometrů.

„Nejsme blíže ke skutečnému objevení života, ale tento objev nám poskytuje místo, kde bychom ho na Marsu mohli hledat. Je to jako mapa s pokladem,“ uvedl k objevu planetární vědec Manish Patel.

Teplota marťanského jezera je zřejmě pod bodem mrazu, může mít přibližně minus deset až minus třicet stupňů Celsia. Navzdory nízké teplotě je jezero tekuté, dovoluje mu to zřejmě slané chemické složení a zčásti i tlak ledovce. Pokud by tedy život na Marsu byl ve formě, v jaké je na Zemi, jezero by pro něj bylo nejspíš příliš tmavé a chladné. Dále čtěte: (Vesmírné technologie jsou stále primitivní pro cestu na Mars. Většina lidské posádky může zemřít).