Vozy Tatra Phoenix excelují v tvrdých podmínkách českých kamenolomů

Auto-moto 11. srpna 2018 | 11:21 — Lukáš Bauer
Vlajková loď kopřivnického výrobce Tatra Phoenix Euro 6 se úspěšně uplatňuje nejen ve stavebnictví, ale také v těžkých podmínkách kamenolomů. Vozy Tatra se vyznačují vysokou mírou odolnosti, výdrže, ale také ekonomickým provozem na silnicích, stejně jako v těžkém terénu. Díky těmto vlastnostem jsou oblíbené nejen u nás, ale i ve světě.
Další 3 fotografie v galerii
Tatry se uplatňují v těžkém terénu stejně jako v silničním provozu / Tatra Trucks

Nákladní vozy Tatra si za dobu své existence vydobyly pověst vozidel, které se vyznačují velkou spolehlivostí i v těch nejtěžších podmínkách. Důkazem je i rostoucí počet zákazníků, kteří se rozhodují pro nákup vlajkové lodi tohoto výrobce v podobě vozu Tatra Phoenix Euro 6.

Tato vozidla vynikají jak v běžné silniční dopravě, tak i v těžkých podmínkách kamenolomů. Jedním z těchto vozů je také cisterna, která je speciální svým těžkým kombinovaným pérováním určeným do velmi náročného terénu. Provozuje ji společnost Eurovia Kamenolomy, která má s Tatrou velmi dobré zkušenosti.

„Tatrovky při provozu v extrémních podmínkách prokazují velkou odolnost, která zaručuje, že nám vydrží i dvě desetiletí, a to i přes velké zatěžování podvozku, které je v kamenolomech běžné. Vozidla jiných značek takové namáhání dostatečně nezvládají a musejí být měněna průměrně už po pěti letech provozu kvůli nadměrnému opotřebení a praskajícím rámům podvozků,“ vysvětlil Ing. Jan Kadúch, vedoucí sektoru lomy Morava.

Pro nejnovější kropicí cisternu v Kopřivnici použili podvozek Tatra T 158 Phoenix Euro 6 s pohonem 6x6, který je vybaven manuální šestnáctistupňovou převodovkou ZF a přídavnou/sestupnou převodovkou z dílen Tatry.

O pohon se stará motor Paccar MX-13 o objemu 12,9 l a výkonu 340 kW. Vůz je osazen dvoumístnou krátkou kabinou, která je vybavena klimatizací. Odpružení podvozku o celkovém maximálním zatížení 35 t je zajištováno kombinací vzduchových vaků a listových per (tzv. těžké kombinované pérování), které umožňuje ekonomický provoz jak na zpevněných komunikacích, tak ve velmi těžkém terénu.

Cisternová nástavba je určena pro přepravu užitkové vody s možností přečerpávání do nepřístupných míst. Osazením nástavby mycí lištou a připadně dalšími přídavnými zařízeními je možné provádět mytí, kropení, splachování komunikací i přilehlých ploch a za pomocí dalšího příslušenství lze vozidlo využít také k zalévání, zavlažování a eliminaci prachu v dolech i lomech.

Geometrický objem nádrže samonosné konstrukce činí 18 tisíc litrů vody, ta je opatřena peřejníky a v přední časti má prostor pro čerpadla a vlastní rozvody. Vůz je vybaven jednostupňovým odstředivým vodním čerpadlem o výkonu 1200 až 1950 l za minutu při pracovním tlaku 5 až 7 barů. Na přání zákazníka je možné instalovat různé druhy čerpadel, od nízkotlakých až po vysokotlaká s různým příslušenstvím.

Na přídi vozu je instalováno mycí zařízení se třemi velkoobjemovými kloubovými tryskami se samostatným ovládáním z kabiny. Zadní rozstřikovací aplikace disponuje rovněž třemi kloubovými tryskami, které jsou také samostatně ovládány z kabiny vozu. Na stropě těla cisterny se nachází vysokotlaké otočné vodní dělo, rovněž ovládané z kabiny řidiče pomocí joysticku. Dále čtěte: (Speciál Tatra ztracený 30 let v Africe byl nyní představen v plné kráse).

Komentáře
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Víte, která země je v Africe nejbezpečnější? Tak tohle vás určitě překvapí

Už jste vyzkoušeli novou aplikaci na plánování dovolené?...

Kam v Evropě za michelinskou hvězdou? 5 tipů pro opravdové...

Chcete zažít dovolenou ve stylu filmu Mamma Mia? Vydejte se na...

Jarní toulky řeckou přírodou nabízejí spoustu...

Inspirují se hotely praktikami leteckých společností? Pozor...

Zatím opomíjená turistická destinace. V Suchumi na vás...

Zavřít reklamu