Před devíti lety zasáhl Zemi zvláštní meteorit. Až nyní vědci zjistili, jaké poselství z vesmíru přinesl

Věda a technika 14. května 2020 | 09:34 — Lukáš Bauer
Pradávný meteorit z Marsu, který dopadl na Zemi v roce 2011, vědcům po více než devíti letech prozradil velice důležité informace. Složení meteoritu totiž dokazuje, že planeta Mars je stále geologicky aktivní. Ještě nedávno se vědci domnívali, že Mars je již zcela neaktivní planetou.
Pradávný meteorit z rudé planety poskytl vědcům důležité poznatky / Mark Garlick

Pradávný meteorit z rudé planety pojmenovaný Tissint, který v roce 2011 dopadl na Zemi, s sebou přinesl důležité informace. Vědci totiž nedávno zjistili, že tento meteorit přinesl jasné důkazy o tom, že Mars není jen mrtvým světem, ale geologicky stále aktivní planetou.

Důkazy o tom, že Mars je geologicky i vulkanicky aktivní planetou, se začaly objevovat teprve nedávno. A analýza meteoritu Tissint přináší další důkazy, které naznačují, že tato teorie je správná. Vědci se totiž domnívají, že meteorit, který se vytvořil hluboko pod povrchem rudé planety, přinesl první chemické důkazy o magmatické konvenci v jeho plášti.

Vědci v meteoritu objevili krystaly olivínu, o kterém je známo, že se tvoří při vysokých změnách teplot, které nastávají typicky během vulkanické činnosti. Díky tomu našli přímý důkaz o tom, že Mars byl ještě před 574 miliony lety vulkanicky aktivní planetou a je velice pravděpodobné, že určitá část aktivity pod jeho povrchem probíhá dodnes.

Olivín vzniká během chladnutí magmatu a v zemském plášti se vyskytuje poměrně hojně. Poměrně běžně se vyskytuje také u některých typů meteoritů, jako například u toho, který se uvolnil z Marsu. Krystaly olivínu v meteoritu Tissint měly navíc zvláštní strukturu složenou z fosforu se stopami niklu. Díky tomu vědci mohli určit, že olivíny vznikly v hloubce 40 až 80 kilometrů.

Vědci v rámci studie uvedli, že k potvrzení jejich hypotézy budou potřeba ještě další analýzy, všechna fakta ale naznačují, že určitá geologická a vulkanická činnost na Marsu stále může probíhat. Nové poznatky by mohla přinést také sonda InSight, která zkoumá Mars pod povrchem. Dále čtěte: Vědci získali nové poznatky o pradávné krajině Marsu. Planetu protínaly obrovské veletoky.