První nadzvukový dopravní letoun byl vyroben v SSSR. Jaký je dnes jeho osud?

Věda a technika 09. prosince 2019 | 14:46 — Lukáš Bauer
První nadzvukový letoun pro cestující pochází ze Sovětského svazu a nese označení Tu-144. Tento unikátní letoun má nyní sloužit jako interaktivní muzeum se simulátorem letu. Zvláštní stroj s natáčecím kokpitem provázely podobné problémy jako britsko-francouzský Concorde, který havaroval v roce 2000.
Další 3 fotografie v galerii
Tu-144 provázely stejné problémy jako francouzsko-britský Concorde / Internet

Sovětský proudový letoun Tupolev Tu-144 byl vůbec prvním dopravním nadzvukovým letounem. Jeho provoz byl však podobně jako u jeho známější evropské konkurence Concorde velice nákladný, a proto bylo nakonec vyrobeno pouze 16 kusů.

Tupolev Tu-144 začal létat komerční lety v roce 1977, ale nedlouho poté byla většina vyrobených letounů vyřazena. Tento konkrétní kus byl více než 30 let uskladněn v letištním areálu na západě Ruska a nedávno byl přesunut poblíž Kazanské technické univerzity, kde by se měl proměnit v muzeum.

Nadzvukový letoun bude vybaven speciálním simulátorem, který bude pro návštěvníky navozovat dojem, že letí v mracích. Návštěvníci muzea budou moci také manipulovat s některými ovládacími prvky v kokpitu.

Sovětský Tu-144 je společně s britsko-francouzským Concorde do současnosti jediným nadzvukovým letadlem, které přepravovalo cestující. Ani jeden z těchto strojů však nebyl úspěšný. Letouny trápily zejména obrovské náklady na jejich provoz. Osud Concorde pak definitivně ukončila nehoda z roku 2000, během které zahynulo 114 lidí.

Nehodu měl také Tu-144, když se v roce 1973 během předváděcího letu v Paříži rozlomil za letu. Nehoda si vyžádala 14 obětí a bylo poškozeno několik budov, jelikož letoun dopadl do obydlené oblasti. Okolnosti incidentu nebyly nikdy vyšetřeny a léta je provázela řada spekulací.

Po ukončení provozu komerčních letů byl letoun v roce 1978 předělán pro přepravu nákladu. Některé z exemplářů později posloužily pro výzkum v rámci Sovětského vesmírného programu. Dále čtěte: (Unikátní letoun vyvíjený NASA bude mít místo čelního skla obrovský displej).

Komentáře
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Jak cestovat v pohodě a bez stresu

Největší rakouský skiareál mimo Alpy. Hochficht je na skok...

Jakou strategii použít při rezervaci hotelu, abyste dosáhli...

Leden ve Špindlu ve znamení skvělého lyžování, nízkých...

Singapur láká stále více Čechů. Kdy je nejlepší čas na...

Kdy je nejlepší čas na návštěvu Vietnamu a co vás v této...

Pokud se vám zdají nabídky cestovních kanceláří příliš...

Zavřít reklamu