Vědci objevili neznámý virus, který by podle současných znalostí vůbec neměl existovat

Věda a technika 26. října 2019 | 21:25 — Lukáš Bauer
V prasečích výkalech vědci nalezli zcela neznámý virus, který navíc popírá dosavadní znalosti o těchto nebuněčných organismech. Tento nově objevený virus totiž nemá žádné struktury, které by mu umožnily napadnout svého hostitele. Pro vědce je nyní velkou záhadou, jak se tento organismus rozmnožuje.
Nově objevený virus je pro vědce záhadou / Internet

Vědci objevili zcela náhodou v prasečích výkalech záhadný virus, který dosud nebyl nikdy popsán. Vědci navíc zjistili, že tento nově objevený virus popírá jejich dosavadní znalosti. Tento nebuněčný organismus totiž není vybaven žádnými strukturami, které by mu umožnily napadnout svého hostitele.

O objevu informovali vědci v článku, který vyšel ve vědeckém časopise Infection, Genetics and Evolution. Vědci jsou z objevu velice překvapeni a budou nyní zkoumat, jak je možné, že se tento virus úspěšně rozmnožuje.

Jelikož viry nemají z biologického hlediska buňky, pro vědce jsou stále složitou problematikou. Viry, které jsou vybaveny svým vlastním genetickým materiálem, definuje jejich schopnost napadat buňky svého hostitele, kde se pak rozmnožují.

Virus, který objevili v prasečích výkalech, se však z této definice značně vymyká, jelikož nemá žádné strukturální bílkoviny, což by teoreticky mělo znamenat, že nemůže vytvářet virové částice. Virus patří mezi enteroviry, které infikují lidi i zvířata. Je mezi nimi například i původce dětské obrny či virus, který způsobuje nachlazení.

Viry se velice rychle vyvíjejí, přizpůsobují a vytvářejí nové variace. Podle expertů i nově objevený virus vznikl rekombinací a vědci se domnívají, že mu při vstupu do buňky pomáhá pravděpodobně jiný virus. Jakým přesným mechanismem dvojice organismů spolupracuje, však vědcům zatím není jasné. Dále čtěte: Experti z Hongkongu objevili unikátní látku. Může se stát hlavní zbraní proti virovým onemocněním.