Vědci objevili na místě obrovské ropné havárie téměř mrtvý ekosystém se silně zmutovanými živočichy

Věda a technika 27. září 2019 | 19:44 — Lukáš Bauer
Tým amerických vědců se ponořil na místo, kde stála ropná plošina Deep Horizon, která se stala místem jedné z nejhorších ekologických katastrof v historii. Díky masivnímu úniku ropy byla zničena velká část Mexického zálivu, který jak vědci zjistili, se z katastrofy ještě stále nezotavil.
Deepwater Horizon byla ropná plošina, na které došlo k havárii / Internet

Skupina mořských biologů se po dvou letech znovu ponořila na místo jedné z nejhorších ekologických katastrof v historii. Kvůli havárii ropné plošiny Deep Horizon se do Mexického zálivu uvolnilo obrovské množství ropy, které téměř zničilo zdejší ekosystém.

Podle vědecké zprávy je evidentní, že ani po devíti letech se část Mexického zálivu z katastrofy stále nezotavila. Vědci také uvádějí, že některé oblasti jsou pravděpodobně zničené navždy.

V toxickém prostředí se totiž nedaří žádným formám složitějších organismů, kromě krabů a krevet, které jsou však výrazně zmutované. Někteří z objevených krabů byli pokryti parazity, nádory nebo měli chybějící končetiny.

Vědci uvedli, že krabi během pozorování zvedali ze dna oceánu bahno plné ropy. Tito krabi však v oblasti nežijí, nýbrž do ní migrují, protože je paradoxně láká velké množství ropy, která připomíná olej, jimž jsou těla krabů pokryta.

Biologové oblast i nadále monitorují, přestože intenzivní sledování oblasti bylo před třemi roky ukončeno. K havárii došlo v dubnu 2010 poté, co na ropné plošině Deepwater Horizon došlo k mohutné explozi a od té doby byl na místě zaznamenán vysoký ubytek života.

Během havárie uniklo do moře nejméně 620 tisíc tun ropy. Symbolem katastrofy se stali ropou obalení pelikáni, jimž mazlavá hmota bránila v letu. Přes veškerou snahu ropa zničila pobřeží pěti amerických států.

Uzavření vrtu se podařilo až koncem srpna, když do něj technici napumpovali speciální směs. Za havárii byla nejvíce zodpovědná britská společnost BP, která se podle závěrů vyšetřování dopustila hrubé nedbalosti během provozu plošiny. Dále čtěte: (Rozsáhlý výzkum odhalil, čeho se bojí velcí bílí žraloci).