Vědci učinili ve vesmíru objev, který nemá obdoby

Věda a technika 16. září 2019 | 20:07 — Lukáš Bauer
Astronomové vůbec poprvé v historii zjistili přítomnost vody v atmosféře planety, která se nachází v takzvané obyvatelné zóně kolem své hvězdy. Vědci se domnívají, že přítomnost vody může znamenat existenci života. Tuto domněnku potvrdí výzkum v příštích deseti letech.
Planeta je přibližně dvakrát větší než Země / Internet

Vědci poprvé v historii astronomie objevili planetu s označením K2-18b, na které se nachází voda a zároveň je v obyvatelné zóně kolem mateřské hvězdy. Nyní se astronomové zaměří na výzkum plynů produkovaných živými organismy, který by měl prokázat existenci života.

Výzkumníci se zaměřili na planety, které objevil mezi roky 2016 a 2017 Hubbleův teleskop. U planety K2-18b objevili molekuly vody v atmosféře, což znamená větší naději na to, že by se na planetě mohl nacházet také život.

Planeta K2-18b je přibližně dvakrát větší než Země a teplota na jejím povrchu se pohybuje mezi 0 - 40 stupni Celsia. K této planetě však není možné vyslat sondu, protože je vzdálená 111 světelných let.

Vědci ale mají šanci dozvědět se o jejím složení více díky nové generaci teleskopů, které budou uvedeny do provozu během příštích deseti let. Tyto teleskopy budou schopné detekovat i přítomnost plynů, které produkují živé organismy.

Experti z celého světa se však zatím neshodli na tom, jaké chemikálie by měly být považovány za důkaz, že na dotčeném tělese existuje život. Bude proto nutné nejdříve zkoumat velké množství planet a pochopit okolnosti jejich vzniku a spoustu dalších faktorů.

Přítomnost vody na exoplanetě byla potvrzena již dříve, ale vědci ani neuvažovali nad tím, že by se na ní mohl být život, protože se nacházela mimo obyvatelnou zónu. Dokonce ani přítomnost vody na planetě v obyvatelné zóně však nemusí znamenat přítomnost života. Dále čtěte: (Masivní černá díra roztrhala neutronovou hvězdu. Pozorovat tuto událost je extrémně vzácné).