Vědci používají speciální roztok s vysokým obsahem cukru na záchranu cenné dřevěné vykopávky

Věda a technika 31. července 2019 | 20:52 — Lukáš Bauer
Během stavby dálnice D5 byla vykopána nejstarší studna nalezená v Evropě. Tato dřevěná vykopávka je stará nejméně sedm tisíc let. Vědci se nyní snaží nahradit chybějící strukturu dřeva sacharózou.
Studna je stará sedm tisíc let / Internet

Dřevěná studna stará sedm tisíc let, kterou objevili dělníci při stavbě dálnice D5, nemá v celé Evropě obdoby. Tento cenný nález je však ohrožen, protože dřevo postrádá po tisících letech v zemi svou původní buňěčnou strukturu.

Vědci proto vyvinuli speciální cukernatý roztok, který má dřevo vyztužit a nahradit  chybějící buněčnou strukturu. Použili šest kilogramů cukru, který má chemické složení podobné celuloze ve dřevě.

„Proto jsme zvolili metodu, která umožňuje, aby se voda, která se nachází v poškozeném dřevě, postupně nahradila cukrem. Cukr dopomůže, aby se to nerozpadlo,“ uvedl Karol Bayer, proděkan Fakulty restaurování z Univerzity Pardubice.

Tento jedinečný nález se dochoval díky vysoké hladině podzemní vody, která zamezila přístupu kyslíku. Speciální datovací metodou pak vědci zjistili, že dřevo, které studnu tvoří, pochází ze stromů, jenž byly pokáceny v roce 5255 před naším letopočtem.

Restaurátoři chtějí nyní konstrukci zachránit i jako ukázku stavební preciznosti tehdejších lidí, kteří s primitivními nástroji byli schopni vytvořit skutečně precizní konstrukci. Jednotlivé kusy pravěké studny budou podle své velikosti ještě v průměru rok naloženy v roztoku sacharózy, pak budou další půlrok vysychat. Dále čtěte: Archeologům se v Rusku podařilo objevit hrob jednoho z Napoleonových generálů.