Geneticky upravená houba může zachránit miliony životů po celém světě

Věda a technika 04. června 2019 | 16:40 — Lukáš Bauer
Týmu afrických a amerických vědců se podařil unikátní objev, když vyrobili geneticky modifikovanou houbu, která velice rychle dokáže zabít komáry rodu Anopheles. Tento drobný hmyz totiž šíří velice zákeřné choroby včetně smrtící malárie, na kterou zemře každým rokem obrovské množství lidí.
Komáři rodu Anopheles přenášejí smrtelné choroby / Internet

Vědecký tým složený z afrických a amerických expertů na genetické modifikace vytvořil speciálně upravenou houbu, která dokáže zlikvidovat nebezpečné komáry rodu Anopheles. Tento hmyz šíří smrtelná onemocnění včetně malárie a nový objev by mohl zamezit jeho nadměrnému množení.

Podle autorů studie však není cílem komáry vyhubit, ale pouze omezit jejich počet a tím snížit rizika onemocnění v některých zemích. Ročně díky těmto komárům zemře nejméně 400 tisíc lidí.

Vědci nejprve identifikovali speciální houbu, která komáry přirozenou cestou infikuje a zahubí, a vylepšili její vlastnosti. Díky genetickému inženýrství tak vznikla superhouba, která snadno dokáže zlikvidovat nebezpečné komáry.

Do houby přidali genetickou instrukci na výrobu toxinu z jednoho prudce jedovatého australského pavouka. Zatímco pavouk vstřikuje toxin do těla hmyzu za pomoci svých zubů, vědci se snaží dostat jed do komárů zevnitř.

Když se houba dostane komárovi do těla, začne produkovat jedovatou látku a přenašeče malárie zabije. Testy také ukázaly, že houba zahubila skutečně jen komáry, na které vědci cílili, a neohrozila jiný hmyz, například včely. Dále čtěte: (Podivná houba má neuvěřitelné schopnosti. Zabíjí mravence tak, že z nich udělá zombie).