Vědci rozluštili další záhadu Marsu. Zjistili, odkud se na něm bere metan

Věda a technika 02. dubna 2019 | 14:30 — Lukáš Bauer
Na Zemi metan signalizuje existenci života, protože se do atmosféry uvolňuje z mokřadů, rašelinišť nebo těžbou ropy a zemního plynu, které vznikají z organických látek. Již před patnácti lety byl metan objeven také na Marsu, ale jeho zdroj byl až doteď záhadou.
Atmosféra Marsu obsahuje metan, ale vědci netušili, odkud se bere / Internet

Metan objevili na Marsu sondy již před patnácti lety, poté se jeho výskyt dlouhou dobu nepodařilo potvrdit, až dosud. Evropští vědci totiž zveřejnili nezávislé potvrzení výskytu metanu v atmosféře Marsu, a dokonce určili i jeho zdroj.

Metan je jednoduchý plyn - na jeden atom uhlíku se váží čtyři atomy vodíku. V atmosféře Země vydrží oproti ostatním skleníkovým plynům poměrně krátce - každá jedna molekula metanu se rozpadne přibližně za deset let.

„Metan se na Marsu objevuje rychle a stejně rychle i mizí. Naznačuje to přítomnost nějakého destrukčního mechanismu, který je schopen účinně odstraňovat plyn z ovzduší,“ uvedl k objevu planetární vědec Marco Giuranna.

Vědci také zjistili, že se metan na Marsu uvolňuje z podpovrchových zásob ledu. Zajímavou otázkou však zůstává, jan vzniká buď biologicky a tvoří ho mikroorganismy, nebo vzniká bez přítomnosti živoak se tento plyn na Marsu vytváří. Vědci zvažují v současné době dvě možnosti. Metan vzniká buď biologicky a tvoří ho mikroorganismy, nebo vzniká bez přítomnosti života při geochemických reakcích.

Existují geologické procesy, které mohou metan vytvářet také abioticky. Na obřích plynných obrech a ledových planetách jako je Jupiter, Saturn, Uran a Neptun existuje spousta metanu, který vzniká chemickými procesy.

Na Marsu je sice i proti srovnání se Zemí koncentrace metanu velmi slabá, přesto je jeho přítomnost velice zvláštní. Vědci se na základě nových výzkumů domnívají, že metan je uvolňován z ledu v oblastech s hlubokými krátery, kde je povrch rudé planety narušen. Dále čtěte: Unikátní fotografie z vesmíru dokazují, že na Marsu v dávných dobách proudily obrovské řeky.