Vědci objevili způsob, jak vytvořit plutonium, které může sloužit jako palivo pro mise v hlubokém vesmíru

Věda a technika 21. ledna 2019 | 11:19 — Lukáš Bauer
Američtí vědci objevili nový způsob, jak získat nedostakové plutonium-238 pro pohon misí v hlubokém vesmíru. NASA totiž v rámci nedostatku tohoto radioaktivního prvku nemohla pokračovat ve vývoji vesmírných lodí, které jsou na jaderném zdroji energie závislé.
Nová výroba plutonia umožní USA pokračovat v průzkumu hlubokého vesmíru / Internet

Nedostatek plutonia-238 v USA je pravděpodobně u konce a NASA bude schopna obnovit některé své vesmírné mise. Tento radioizotop je totiž klíčový pro pohon dlouhodobých misí v hlubokém vesmíru.

Od roku 2017 nebylo možné plutonium-238 pro vesmírné mise využívat. Inovativní technologie z laboratoře Oak Ridge National Lab (ORNL) však umožní vyrobit až dvakrát tolik plutonia, než bylo možné doposud.

Radioizotopy, jako je plutonium-238, mají nestabilní jádro a vydávají dostatek energie. Těchto izotopů existuje více než 2 900, ale plutonium-238 je jediné, které je vhodné pro napájení radioizotopových energetických systémů (RPS) pro lety do hlubokého vesmíru.

Jedním z důvodů je poločas rozpadu tohoto prvku, který je 87,5 let. Díky tomu je možné udržet pro vesmírné lodě dostatek energie po téměř neomezenou dobu. Díky tomuto izotopu například doletěly obě sondy Voyager až za okraj Sluneční soustavy.

Pomocí ORNL se podařilo efektivně automatizovat rozhodující část procesu výroby plutonia-238. Vědci k tomu využili oxid neptunu a hliníku. Neptun je radioaktivní kovový prvek, který pokud je ozařován vzniká neptunium-238, které se rychle rozpadá plutonium-238.

Díky tomu mohou být obnoveny mise jako Cassini nebo rover Curiosity na rudé planetě. Robotické vozítko Curiosity poháněné plutoniem má za sebou už celou řadu skvělých objevů.