Planety ve vzdálené hvězdné soustavě mohou obsahovat obrovské množství vody. Dokonce více, než je na Zemi

Věda a technika 13. září 2018 | 13:41 — Lukáš Bauer
Vzdálená hvězdná soustava Trappis-1 je složena přinejmenším ze sedmi různých planet, čímž se výrazně podobá naší Sluneční soustavě. Některé z objevených světů jsou kamenné a podle nedávných zjištění mohou obsahovat mnohem více vody, než kolik je u nás na Zemi.
Soustava Trappist-1 byla objevena v loňském roce / Internet

Některé ze sedmi planet soustavy Trappist-1, jenž byla poprvé pozorována v roce 2016, možná obsahují mnohem více vody, než je na Zemi. Vědci k tomuto závěru došli na základě výsledků dlouhodobého zkoumání vzdálených světů.

Planetární systém byl pojmenován podle zařízení The Transiting Planets and Planetesimals Small Telescope (TRAPPIST) v Chille, kterým ho vědci poprvé pozorovali. Celkem tři ze sedmi planet v této soustavě obíhají mateřskou hvězdu v takzvané obyvatelné zóně, kde by se mohla vyskytovat voda a vhodné podmínky pro život.

Trappist-1 leží v souhvězdí Vodnáře a jeho mateřskou hvězdou je mimořádně chladný červený trpaslík, který má asi osm procent hmotnosti našeho Slunce. Planetární systém je zvláštní tím, že nejméně šest planet může mít srovnatelné podmínky se Zemí.

Nejnovější výzkum pod vedením předních odborníků odkryl důležitá data o hmotnosti jednotlivých těles. Z těchto dat vědci také dokáží odvodit i množství vody, které se na dané planetě nachází. Nejméně v jednom případě zjistili, že hmotnost vody na planetě přesahuje pět procent, což je mnohem více, než je tomu na Zemi.

Vědci navíc kromě tohoto zjištění upřesnili složení těchto exoplanet. Výsledný závěr je, že některé z nich mají jasné charakteristiky naší „modré planety“. Potíže by život v Trappist-1 mohl mít spíše z jiných důvodů, kterými je silné rentgenové záření, které rudí trpaslíci vydávají do okolního prostoru. Dále čtěte: (Pluto přišlo o status planety před dvanácti lety. Vědci nyní přicházejí se zajímavou teorií).