V Argentině objevili neznámý druh dinosaura. Predátora charakterizovaly masivní čelisti

Věda a technika 11. července 2022 | 08:56 — Lukáš Bauer
Skupina argentinských paleontologů objevila dosud neznámý druh masožravého dinosaura. Tento přibližně jedenáct metrů dlouhý tvor byl vybaven obřími čelistmi, kterými drtil a trhal svou kořist. Pojmenovali ho po drakovi ze série Píseň ledu a ohně.
Obří dinosaurus měl nápadně vyvinuté čelisti / Wikipedia Commons / Carlos Papolio

Vědcům se podařil v Argentině ojedinělý objev, když vykopali fosilní části dosud neznámého druhu masožravého dinosaura. Tvor měřil na délku až jedenáct metrů a jeho charakteristickým znakem byly masivní silné čelisti a velká lebka o délce více než jeden metr. Pradávný tvor byl pojmenován Meraxes gigas podle draka ze série Píseň ledu a ohně. Vědeckou studii s poznatky o novém druhu dinosaura publikoval vědecký časopis Current Biology.

Dlouhá lebka tohoto tvora byla posetá různými výstupky a prohlubněmi a vybavená až patnáct centimetrů dlouhými zuby. Na jeho končetinách si vědci všimli velice dlouhých drápů. Přední končetiny byly vzhledem k celkové délce dinosaura jen vilice malé a měřily maximálně 60 centimetrů.

Funkce horních končetin

Vědci se domnívají, že krátké přední končetiny byly pro predátora tohoto typu v podstatě výhodou. Podle nich totiž tyto končetiny měly svou funkci. Vědci tak soudí podle výrazné svalové hmoty, která končetiny obklopovala. Horní končetiny mohli například využívat například při rozmnožování nebo pro zvednutí v případě odpočinku nebo pádu.

Podobný účel mohly mít drobné přední končetiny i u dalších velkých masožravců s podobnou stavbou těla včetně nejznámějšího Tyrannosaura rexe. Přední končetiny tohoto druhu dinosaura byly natolik krátké, že s nimi dinosaurus nemohl dosáhnout do své tlamy. Funkci předních končetin nahradila obrovská tlama, plná ostrých zubů.

Žraločí zuby