Vědci objevili záhadnou planetu. Je stará jako sám vesmír

Věda a technika 16. ledna 2021 | 17:26 — Lukáš Bauer
Kolem jedné z nejstarších hvězd v naší galaxii objevili vědci oranžového trpaslíka, který je od Země vzdálený pouze několik stovek světelných let. Tuto prastarou hvězdu obíhají nejméně tři exoplanety, z nichž zvláště jedna upoutala pozornost astronomů. Jedná se o terestriální planetu, která je stará podobně jako celý vesmír.
Vědci objevili zvláštní prastarou planetu / W. M. Keck Observatory/Adam Makarenko

Astronomové objevili v blízkém hvězdném systému zvláštní terestriální planetu, která je přibližně jeden a půlkrát větší než země. Tento hornatý svět obíhá jednu z nejstarších hvězd v naší galaxii s označením TOI-561 a vědci se domnívají, že tato planeta pamatuje divoké počátky vzniku vesmíru. Unikátní objekt se nachází ve vzdálenosti pouhých 280 světelných let od Země.

Analýzou dat z pozorování tohoto systému už vědci zjistili, že den na této prastaré planetě trvá jen 10,5 hodiny, a také to, že se planeta nachází velice blízko své mateřské hvězdy. Odhadovaná teplota povrchu planety se tak podle astronomů může blížit dvěma tisícům stupňů Celsia.

Stará jako sám vesmír

Hvězdný systém TOI-561 se se stářím deset miliard let řadí k jedněm z nejstarších hvězdných systémů v naší galaxii, a je tedy přibližně dvakrát starší než je naše Sluneční soustava. Vědci tak mají možnost pozorovat v poměrně velké blízkosti jednu z nejstarších objevených planet.

„TOI-561 b je jednou z nejstarších dosud objevených terestriálních planet. Její existence ukazuje, že se terestriální planety začaly formovat téměř od stejného okamžiku, kdy před 14 miliardami let vesmír vznikl,“ uvedla astronomka Lauren Weiss z University of Hawai.

Trojici planet obíhající oranžového trpaslíka s označením TOI-561 b, TOI-561 c a TOI-561 d odhalil vesmírný dalekohled NASA TESS. Tento teleskop skenuje úseky oblohy a hledá periodické slabé poklesy ve světle vzdálených hvězd. Z těchto dat a následných pozorování byli astronomové schopni určit orbitální období a velikosti tří exoplanet.

Nízký obsah kovů

Z řady předchozích výzkumů starých planet vyplývá, že tyto první planety jsou velice chudé na kovy. Podobně nízké metalické složení vědci potvrdili také u planety TOI-561 b. Tyto výzkumy jsou velice důležité pro lepší pochopení formování planet v průběhu existence vesmíru, a také při hledání nových planet, které mohou obsahovat život. Dále čtěte: Planeta, která se výrazně podobá Zemi, se nachází těsně vedle Sluneční soustavy.