Astronomům se podařil zcela ojedinělý objev. Našli velice vzácnou hvězdu, která se nepodobá žádné jiné

Věda a technika 10. srpna 2020 | 07:42 — Lukáš Bauer
Tým astronomů objevil ve vesmíru hvězdu, o které předpokládají, že její stáří je teprve 33 let a jedná se tak o nejmladší hvězdu, která byla kdy ve vesmíru objevena. Neutronová hvězda se podle vědců totiž narodila po supernově, kterou před lety pozorovali.
Nově zrozená hvězda, vznikla po výbuchu supernovy / Flickr / ESA

Zcela ojedinělý objev se podařil týmu astronomů, když našli ve vesmíru neutronovou hvězdu, jejíž stáří odhadují na pouhých 33 let. Podle astronomů je zářivý bod, který objevili, hvězdou, která vznikla po obrovském výbuchu supernovy.

Supernova s označením SN 1987A, ze které hvězda vznikla, byla poprvé objevena v roce 1987 v satelitní galaxii Mléčné dráhy ve vzdálenosti přibližně 170 000 světelných let od Země.

Gigantická exploze

Vědci si až doposud nebyli jistí, zda po explozi supernovy se jádro změnilo na neutronovou hvězdu, nebo černou díru. Nová pozorování však naznačují, že hvězda mohutnou vesmírnou událost přežila. Pokud je tvrzení vědců správné, jednalo by se se stářím 33 let skutečně o nejmladší objevenou hvězdu. Doposud byla za nejmladší známou hvězdu považována Cassiopea A vzdálená 11 tisíc světelných let od Země, která je podle záznamů stará přibližně 330 let.

Nové vesmírné nemluvně vědci dokázali objevit díky pozorování a snímkům ve vysokém rozlišení, které pořídili pomocí zařízení Atacama Large Millimeter / submillimeter Array (ALMA) v Chile.

Neutronová hvězda

Snímky zachytily horkou „kuličku“ přímo v jádru supernovy, což je pravděpodobně plynný mrak, který obklopuje nově zrozenou neutronovou hvězdu. Vědci již z předchozích výzkumů vědí, že aby se plyn rozžhavil, musí v jeho nitru být něco, co ho ohřívá. A tímto tělesem může být pouze neutronová hvězda. Dále čtěte: (Vědci zaznamenali gigantickou vesmírnou událost. Největší explozi v dějinách způsobil zánik obří hvězdy).