Před šedesáti lety čeští konstruktéři dokončili legendární Škodu 1100 OHC

Auto-moto 01. prosince 2017 | 10:07 — Lukáš Bauer
Na sklonku roku 1957 dospěla do svého finále stavba unikátního závodního speciálu s názvem Škoda 1100 OHC. Dochovaly se pouze dva exempláře, z nichž jeden je k vidění ve sbírkách Muzea Škoda v Mladé Boleslavi.
Dalších 6 fotografií v galerii
Sportovní Škoda 1100 OHC patří k milníkům více než sto let angažmá mladoboleslavské automobilky v motoristickém sportu / Škoda

Automobil s pracovním typovým označením 968 byl původně navržen pro vytrvalostní závody na okruzích. Jeho vývoj odstartoval na jaře 1956 a dokončen byl 30. listopadu 1957. Nejprve vznikly dva otevřené vozy, na něž v roce 1959 navázala dvě kupé.

Dvoumístný sportovní vůz Škoda 1100 OHC pohání vpředu podélně uložený řadový čtyřválec se dvěma vačkovými hřídelemi v hlavě válců. Ze zdvihového objemu 1089 centimetrů krychlových dokázali konstruktéři dostat v té době úctyhodný výkon 92 koní při 7700 min-1, přičemž otáčkové maximum leží na hranici 8500 min-1. Původně spaloval vysokooktanový letecký benzin, proudící do dvou karburátorů československé značky Jikov, které byly později vyměněy za italské Weber.

Raritní závodní vůz o rozvoru 2200 milimetrů a vnějších rozměrech 3880 x 1430 x 964 milimetrů, s karoserií vyrobenou z velmi lehkého sklolaminátu, váží pouhých 550 kilogramů. Nepřekvapí proto jeho razantní zrychlení a maximální rychlost až 200 kilometrů za hodinu.

Významnou roli však hraje také nízký aerodynamický odpor účelné, a přitom elegantní karoserie. Její první varianta zaujala i dvojicí výklopných hlavních světlometů, které později ustoupily praktičtějším zabudovaným fixním světlometům s aerodynamickými kryty z organického skla.

Na rozdíl od předchozích typů Škoda Sport a Supersport postavených na podvozku sériového modelu ŠKODA 1101 tvoří základ speciálu 1100 OHC prostorový rám svařený z tenkostěnných ocelových trubek. Zadní nápravou poháněný vůz se chlubil skvělými jízdními vlastnostmi díky ideálnímu rozložení hmotnosti. Nezávislé zavěšení kol, vpředu se uplatnila lichoběžníková náprava, vzadu vlečené trojúhelníkové závěsy se šikmou osou kývání.

Kromě domácích sportovních akcí dosahovali úspěchů také v zahraničí, vzhledem k nelehké politické situaci přelomu 50. a 60. let minulého století se však angažmá závodního vozu z Mladé Boleslavi omezilo na socialistické země.

Po dvojici otevřených vozů s laminátovou karoserií vyrobených v závěru roku 1957 následovaly v roce 1959 dva uzavřené vozy ŠKODA 1100 OHC Coupé s karoserií z hliníkových plechů. U rozměrnějšího kupé se podařilo dosáhnout velmi nízké hmotnosti 618 kilogramů a zachovat vysokou rychlost.

Obě kupé byla bohužel v pozdějších letech poničena při haváriích v civilním provozu, odborníci restaurátorských dílen ŠKODA Muzea ale v současné době intenzivně připravují znovuzrození ŠKODA 1100 OHC Coupé na základě dochovaného podvozku a agregátu jednoho z nich.

Komentáře
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Čeká nás doba ledová? Podle vědců budou nejbližší erupce sopek ničivější než dosud

Přichází první smartphone, jenž vám skutečně může...

V Texasu staví 150 metrů pod zemí obrovské tisícileté...

Existovala alternativa k vytvoření Československa? Nebylo...

Romantické praskání ohně v domácím krbu vás může...

Zbavte se hotovosti: Budoucnost představují platební náramky,...

Řešíte každý měsíc splátky leasingu? Váš vůz přitom...